Statut Komunalnego Związku Gmin
wersja ujednolicona
1 (Dz.U. woj. Gdańskiego Nr 31 z dn. 18.12.1995 r. poz. 139)
2 (Dz.U. woj. Pomorskiego Nr 99 z dn. 21.09.2006 r. poz. 2044)
3 (Dz.U. woj. Pomorskiego Nr 57 z dn. 24.04.2009 r. poz. 1094)
4 (Dz.U. woj. Pomorskiego z dn. 23.07.2012 r. poz. 2527)
5 (Dz. U. woj. Pomorskiego z dn. 13.03.2018 r. poz. 952)
STATUT ZWIĄZKU GMIN
„Dolina Redy i Chylonki”
Poniżej znajduje się statut Komunalnego Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki” opublikowany w dniu 16 grudnia 1991 w Dzienniku Urzędowym Województwa Gdańskiego Nr 21 poz. 147 wpisany do Rejestru Związków Międzygminnych pod numerem 41 z datą 22 listopada 1991 r.
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” tworzą:
1) Miasto Gdynia
2) Gmina Kosakowo
3) Miasto Reda
4) Miasto Rumia
5) Miasto Wejherowo
6) Miasto Sopot 1
7) Gmina Wejherowo 2
8) Gmina Szemud 3
Związek ten w dalszej treści niniejszego statutu zwie się „Związkiem”.
2. Do Związku mogą przystąpić inne gminy po przyjęciu przez ich organ statutu Związku i uchwale Zgromadzenia Związku, w której m.in. określa się majątek jaki przejmuje Związek od przystępującej do niego gminy.
2. Czas trwania Związku jest nieokreślony.
§ 2.
Siedzibą Związku jest Miasto Gdynia. 1
§ 3.
1.Związek wykonuje publiczne zadania w zakresie dotyczącym: 2
1) wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
2) kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków bytowych i przemysłowych, 4
3) spraw związanych z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji dotyczącej działań prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych, 5
4) ciepłownictwa zasilanego centralnie,
5) utrzymania czystości i porządku w gminach obejmujące: 4
a. prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej; przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej oraz umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy,
b. prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
c. sprawozdawczość,
d. przedstawianie gminom uczestniczącym w Związku rekomendacji dotyczących zapisów w gminnych regulaminach utrzymania czystości i porządku, dotyczących stawek opłat ponoszonych przez właścicieli za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych i odbierania odpadów komunalnych, metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami, terminu i trybu uiszczania tej opłaty
e. zapewnienie utrzymania i eksploatacji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
f. tworzenie w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców punktów zbiórki pochodzących z gospodarstw domowych przeterminowanych leków, chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
6) 4 (skreślony)
7) 5 (skreślony)
8) informacji i edukacji społeczności lokalnej w zakresie dziedzin należących do zakresu działania Związku.
2. Na zgodny wniosek gmin-członków Związku, przyjęty w trybie przewidzianym w przepisach o samorządzie terytorialnym, mogą być przez Związek przejęte inne zadania publiczne wykonywane przez gminy.
3. Za zgodą Zgromadzenia Związku gmina będąca członkiem lub przystępująca do Związku może określić zakres uczestnictwa w Związku z wyłączeniem jej współuczestnictwa w realizacji określonego zadania zawartego w ust.1 niniejszego paragrafu. W takim przypadku gmina ta nie uczestniczy we współrealizacji wyłączonego zadania i związanych z nim postanowień statutu nie stosuje się do tej gminy
4. Zgromadzenie Związku może nie udzielić zgody przewidzianej w poprzedzającym ustępie tylko wówczas gdy jej nieudzielenie jest uzasadnione szczególnie ważną przyczyną.
§ 4.
1. Związek realizuje zadania publiczne, określone statutem i przyjęte do realizacji uchwałą Zgromadzenia Związku w formach przewidzianych prawem, a w szczególności w drodze:
1) tworzenia własnych przedsiębiorstw, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz do przystępowania do nich,
2) zlecenie zadań – do wykonania – innym podmiotom gospodarczym i organizacjom,
3) prowadzenia badań,
4) współpracy z innymi związkami komunalnymi, organizacjami gospodarczymi i naukowymi,
5) współpracy z partnerami spoza Kraju.
2. Związek reprezentuje interesy gmin-członków Związku, w zakresie objętym jego przedmiotem działania, wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz instytucji spoza Związku.
3. Jeżeli wykonywanie zadań Związku związane jest ze stanowieniem prawa miejscowego na podstawie upoważnień ustawowych, obowiązywanie uchwały Zgromadzenia Związku na terenie gmin – członków Związku, wymaga podjęcia uchwały takiej samej treści przez radę każdej z gmin. 2
II. Organizacja Związku
§ 5
1. Organami Związku są: Zgromadzenie Związku i Zarząd.
2. Zgromadzenie Związku powołuje spośród przedstawicieli nie będących członkami Zarządu czteroosobową Komisję Rewizyjną, której zadaniem jest: 2
a) przeprowadzanie kontroli Zarządu Związku oraz związkowych jednostek organizacyjnych zgodnie z planem ustalonym przez Zgromadzenie,
b) opiniowanie wykonania budżetu,
c) sporządzanie wniosku do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium.
§ 6
1. Zgromadzenie Związku – zwane dalej „Zgromadzeniem” – jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku; w jego skład wchodzą prezydenci, burmistrzowie oraz wójtowie gmin tworzących Związek. Rada gminy może wyrazić zgodę na reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu przez innego członka organu gminy.
2. Poszczególne gminy wraz z dodatkowymi przedstawicielami z prawem głosu są reprezentowane w sposób następujący: 2
- Miasto Gdynia - 5 (pięciu) przedstawicieli,
- Gmina Kosakowo - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Miasto Reda - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Miasto Rumia - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Miasto Sopot - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Miasto Wejherowo - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Gmina Wejherowo - 2 (dwóch) przedstawicieli,
- Gmina Szemud - 2 (dwóch) przedstawicieli. 3
3. Rada gminy – członka Związku może upoważnić swego przedstawiciela do kumulacji głosów przypadających na pozostałych jej przedstawicieli w Zgromadzeniu podczas ich nieobecności.
§ 7
Do kompetencji Zgromadzenia Związku należy:
- ustalanie form realizacji zadań publicznych Związku określonych jego statutem,
- tworzenie podmiotów gospodarczych Związku oraz decydowanie o przystępowaniu do nich Związku w charakterze wspólnika lub akcjonariusza,
- ustalanie zasad zarządzania majątkiem Związku,
- określenie zasad zbywania majątku Związku i obciążania tego majątku,
- ustalanie wysokości sumy zobowiązań, do której Zarząd Związku może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- ustalanie zasad finansowania przedsięwzięć gospodarczych Związku,
- ustalanie budżetu Związku, etatyzacji oraz zasad wynagradzania członków organów Związku,
- wybieranie i odwoływanie członków Zarządu,
- ustalanie wysokości i terminów wpłacania składek członkowskich,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z pracy Zarządu,
- powoływanie i odwoływanie komisji rewizyjnej Związku oraz w razie potrzeby innych stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, **
- sprawowanie funkcji kontrolnych nad całokształtem działań Związku,
- podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących członkostwa w Związku,
- wykonywanie innych czynności przewidzianych w statucie.
§ 8
1. Zasady działania Zgromadzenia określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie. Przewodniczącym Zgromadzenia jest prezydent (burmistrz, wójt) każdej z gmin-członków Związku na okres jednego roku kalendarzowego, w kolejności przyjętej przez Zgromadzenie.
2. Posiedzenia Zgromadzenia odbywają się według potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia zwołuje przewodniczący Zgromadzenia z wyprzedzeniem nie krótszym niż dziesięciodniowym.
3. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
4. Członek Zgromadzenia może wnieść do Zgromadzenia pisemny sprzeciw przeciwko uchwale Zgromadzenia w ciągu siedmiu dni od daty jej podjęcia. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie objętej nim uchwały i stwarza wymóg ponownego rozpatrzenia sprawy. Sprzeciw nie może być wniesiony przeciwko uchwale podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy,
5. Postanowienia ust. 4 nie dotyczące uchwały o zmianie statutu Związku. Sprzeciw w stosunku do takiej uchwały uregulowany jest w ustawie o samorządzie gminnym *****.
§ 9
1. Zarząd Związku – zwany dalej „Zarządem” jest organem wykonawczym Związku
1.a. Zarząd Związku wykonuje uprawnienia i obowiązki wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) w zakresie zadań publicznych realizowanych przez Związek. 4
2. W skład trzyosobowego Zarządu wchodzą:
– przewodniczący Zarządu oraz
– dwóch członków.
3. Zarząd wybierany jest na trzy lata, przy tym jeden z jego członków może być wybrany spoza grona członków Zgromadzenia Związku.
3a. Przewodniczący Zarządu oraz członkowie Zarządu mogą być zatrudniani na podstawie wyboru. 4
4. W miejsce członka Zgromadzenia wybranego w skład Zarządu, właściwa gmina wyznaczy nowego jej przedstawiciela w Zgromadzeniu.
§ 10
1. Zadaniem Zarządu jest bieżące kierowanie sprawami Związku dotyczącymi wykonywania jego zadań publicznych określonych statutem, w tym wykonywanie uchwał Zgromadzenia oraz podejmowanie czynności niezbędnych dla realizacji zadań gospodarczych i organizacyjnych Związku.
2. Kompetencje Zarządu obejmują: bieżące zarządzanie majątkiem Związku, zawieranie umów w granicach umocowania i reprezentowanie Związku w stosunkach zewnętrznych.
3. Do zadań szczególnych Zarządu należy:
1) przygotowywanie danych i innych materiałów niezbędnych dla podejmowania uchwał przez Zgromadzenie Związku,
2) składanie Zgromadzeniu okresowych sprawozdań,
3) kierowanie administracją Związku.
§ 11
Dla skuteczności przyjęcia zobowiązań w imieniu Związku niezbędne jest złożenie oświadczeń woli przez dwóch członków Zarządu. W tym samym trybie udzielić można pełnomocnictwa do załatwienia poszczególnych spraw.
§ 12
Wykonywanie czynności administracyjnych niezbędnych dla realizacji zadań Związku zapewnia jego aparat administracyjny kierowany przez dyrektora. Struktury organizacyjno-etatowe i budżet tego aparatu zatwierdza Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
III. Korzystanie z obiektów i urządzeń Związku oraz udziały w jego kosztach i zyskach
§ 13
1. Majątek Związku wraz z całą infrastrukturą, obiektami i urządzeniami służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gmin-członków Związku. Szczególnym zadaniem Związku jest dbanie o trwałość i sprawność swego majątku, podnoszenie poziomu technicznego urządzeń i obiektów oraz prowadzenie działalności w granicach uzasadnionych kosztów i nakładów.
2. Każdej z gmin-członków Związek zapewnia obsługę potrzeb jej mieszkańców na zasadach równych z prawami innych gmin z tytułu członkostwa w Związku. Każda z tych gmin jest uprawniona do korzystania z obiektów i urządzeń Związku.
§ 14
1. Zgromadzenie Związku określa, w drodze uchwały zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku w przypadkach spornych oraz zasady korzystania z nich przez osoby, organizacje i inne podmioty spoza Związku.
2. Cenę wody i opłatę za odprowadzanie ścieków do urządzeń Związku, ceny ciepłej wody i energii cieplnej oraz opłatę za składowanie odpadów na wysypiskach będących w dyspozycji Związku ustala Zgromadzenie jeśli te ceny (opłaty) z mocy prawa nie są urzędowymi.
3. Zgromadzenie może przekazać kompetencje dotyczące kształtowania cen swemu podmiotowi gospodarczemu, jeśli są to ceny umowne; wówczas podmiot ten w tym zakresie wykonuje zadania publiczne określone statutem Związku.
§ 15
1. Koszty i nakłady pozostające w związku z obiektami i urządzeniami Związku oraz z robotami, usługami i badaniami pokrywa w całości ta gmina-członek Związku, która w całości z nich korzysta.
2. Gdy z tych samych obiektów, urządzeń, robót lub usług Związku, albo w finansowanych przez nich badań korzysta równocześnie więcej niż jedna gmina, wówczas koszty związane z tymi obiektami, urządzeniami, robotami, usługami lub badaniami korzystające z nich gminy pokrywają proporcjonalnie do stopnia w jakim korzysta z nich poszczególna gmina (np. proporcjonalnie do wielkości poboru wody przez poszczególne gminy z urządzeń Związku lub do ilości ścieków odprowadzanych z poszczególnych gmin do urządzeń Związku – z których korzysta równocześnie więcej niż jedna gmina).
Kryterium to stanowi także podstawę do podziału kosztów ogólnych i wielkości składek członkowskich przypadających na daną gminę–członka Związku.
3. Zgromadzenie Związku może w uzasadnionych przypadkach przyjąć inne kryterium lub określić kryterium dodatkowe.
4. Jeżeli Związek prowadzi działalność gospodarczą i pokrywa koszty przychodami z tej działalności przyjęte w ust. 2 kryteria stanowią podstawę podziału nadwyżki przychodów nad kosztami między gminy-członków Związku, a także podstawę pokrywania przez te gminy ewentualnych strat związanych z powyższą działalnością.
§ 16
Jeżeli działalność gospodarcza dotycząca danej dziedziny zadań publicznych Związku, określonej statutem prowadzona będzie przez podmiot gospodarczy utworzony przez Związek lub któremu Związek powierzy prowadzenie tej działalności, podział osiąganych z niej zysków i udział w pokrywaniu ewentualnych strat wynikać będzie z zasad określonych dla danego podmiotu gospodarczego.
§ 17
Środki finansowe Związku pochodzą z:
- działalności gospodarczej Związku,
- dochodów uzyskiwanych z jego przedsiębiorstw lub z udziału Związku w spółkach i innych przedsięwzięciach gospodarczych,
- dotacji i subwencji Państwa, organów samorządowych, fundacji i innych organizacji,
- składek członkowskich i innych wpłat gmin-członków Związku,
- zapisów i darowizn.
IV. Likwidacja Związku, wystąpienie Członka ze Związku
§ 18
1. Likwidacja Związku może nastąpić z datą ustaloną w zgodnych oświadczeniach organów gmin-członków Związku.
2. Podział majątku likwidowanego Związku następuje zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o samorządzie terytorialnym, dotyczącymi nabycia majątku, jeśli obowiązujące przepisy nie będą stanowiły inaczej.
§ 19
1. Gmina-członek Związku może wystąpić ze Związku na podstawie oświadczenia jej organu za sześciomiesięcznym okresem wypowiedzenia kończącym się z końcem czerwca lub grudnia. Wypowiedzenie jest skuteczne, jeśli gmina występująca ze Związku spisze z nim – przed upływem okresu wypowiedzenia – umowę określającą zasady korzystania z obiektów i urządzeń służących dotychczas Związkowi lub więcej niż jednej gminie oraz zasady rozliczania kosztów, nakładów i zysków.
2. Rozliczenie majątkowe gminy występującej ze Związku następuje według zasad, o których mowa w § 18.
V. Postanowienia ogólne
§ 20
Zmiana statutu następuje w trybie określonym w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. 4
§ 21
Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Gdańskiego.