Regulamin Organizacyjny Biura
KOMUNALNEGO ZWIĄZKU GMIN
'DOLINA REDY i CHYLONKI'
(tekst jednolity)
Spis treści:
Rozdział I - Postanowienia ogólne
Rozdział II - Organizacja Biura
Rozdział III - Podział kompetencji
Rozdział IV - Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Biura, zwany dalej Regulaminem, określa strukturę organizacyjną i zasady działania Biura Komunalnego Związku Gmin 'Dolina Redy i Chylonki', zwanego dalej Biurem.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie mowa o:
1) Związku, KZG - należy przez to rozumieć Komunalny Związek Gmin 'Dolina Redy i Chylonki'
2) Statucie - należy przez to rozumieć Statut KZG
3) Zgromadzeniu - należy przez to rozumieć Zgromadzenia KZG
4) Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd KZG
5) Gminach - należy przez to rozumieć gminy-członków KZG
6) Przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu KZG
7) Skarbniku - należy przez to rozumieć głównego księgowego budżetu Związku
8) Budżecie - należy przez to rozumieć budżet Związku (w tym plan finansowy Związkowego Funduszu Ochrony Środowiska).
§ 3
1. Biuro działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu i wydanych w oparciu o niego uchwał i zarządzeń oraz niniejszego Regulaminu.
2.Biuro jest organem pomocniczym Zarządu, wykonuje też obsługę Zgromadzenia Związku i jego komisji.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA BIURA
§ 4
Kierownikiem Biura jest Przewodniczący Zarządu KZG.
§ 5
W skład Biura wchodzą następujące Działy:
1) Dział Finansowo-Księgowy (DFK)
2) Dział Administracyjno-Kadrowy (DAK)
3) Dział Gospodarki Odpadami (DGO)
4) Dział Ochrony Środowiska (DOS)
§ 6
1. Działami kierują kierownicy.
2. W miarę potrzeby Przewodniczący powołuje zastępców kierowników działów.
§ 7
W strukturze Biura mogą działać również samodzielne stanowiska pracy powoływane przez
Przewodniczącego.
§ 8
Strukturę wewnętrzną Działu zatwierdza Przewodniczący na wniosek jego kierownika.
ROZDZIAŁ III
PODZIAŁ KOMPETENCJI
§ 9
1. Przewodniczący zawiera umowy o pracę z pracownikami Biura i wykonuje wobec nich uprawnienia i obowiązki kierownika zakładu pracy przewidziane w prawie pracy.
2. Do kompetencji Przewodniczącego jako kierownika Biura należy też w szczególności:
1) Wykonywanie nadzoru nad pracą Biura,
2) Rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy kierownikami działów i samodzielnymi pracownikami,
3) Decydowanie o przydzielaniu zadań.
§ 10
Kierownicy działów organizują, kierują i nadzorują ich pracę, zapewniając w szczególności:
1) terminowość i rzetelność załatwiania spraw,
2) dyscyplinę pracy podległych pracowników,
3) należyte przygotowania wydanych przez dział dokumentów,
i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność za pracę pracowników ich działów.
§ 11
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy całość spraw związanych z finansami i budżetem Związku, w szczególności:
1) opracowanie projektu budżetu Związku i projektów zmian w budżecie,
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki budżetowej i innymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki,
3) prowadzenie likwidatury w zakresie wydatków budżetu Związku ,
4) sporządzanie sprawozdań o dochodach i wydatkach budżetu Związku,
5) prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej i ZFOŚ,
6) prowadzenie rachuby płac pracowników Związku,
7) prowadzenie windykacji należności w zakresie składek członkowskich oraz wynikających z umów zawartych przez Związek,
8) opracowywanie bieżących analiz z wykonania budżetu Związku,
9) gromadzenie i przetwarzanie informacji ekonomicznych,
10) prowadzenie spraw podatkowych oraz składek na ubezpieczenia społeczne określonych ustawami,
11) wystawianie faktur z tytułu wykonanych usług, za wyjątkiem faktur wystawianych bezpośrednio na składowisku w Łężycach i innych obiektach przyjmowania odpadów lub surowców wtórnych (por. § 13, ust.2 pkt. l).
§ 12
Do zadań Działu Administracyjno-Kadrowego należy:
1) Prowadzenie sekretariatu Związku,
2) Prowadzenie spraw kadrowych Związku, w tym szczególnie:
a) prowadzenie dokumentacji kadrowej, w tym zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych,
b) prowadzenie spraw BHP,
c) prowadzenie spraw socjalnych pracowników,
d) prowadzenie listy obecności,
e) organizowanie szkoleń pracowników,
f) sprawozdawczość;
3) obsługa administracyjno-gospodarcza posiedzeń organów Związku,
4) Prowadzenie spraw gospodarczych biura Związku, w tym:
a) wynajmu, konserwacji i utrzymania w czystości pomieszczeń,
b) zakupu i konserwacji sprzętu i wyposażenia,
c) zaopatrzenia.
5) Prowadzenie obsługi kasowej Związku.
6) Prowadzenie Archiwum Zakładowego.
§ 13
Do zadań Działu Gospodarki Odpadami należy:
1. Programowanie i koordynacja wspólnych działań gmin w zakresie gospodarki odpadami, a w szczególności:
a) gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących gospodarki odpadami i prezentacja Zgromadzeniu KZG i innym partnerom,
b) proponowanie założeń programowo - realizacyjnych dotyczących zagospodarowania i unieszkodliwiania odpadów.
c) udział w opracowaniu programów finansowo - inwestycyjnych dot. gospodarki odpadami.
d) prowadzenie prac przygotowawczych do podjęcia inwestycji związanych z gospodarką odpadami.
e) koordynacja przepisów lokalnych w zakresie gospodarki odpadami.
f) koordynacja, nadzór i kontrola działania systemu zagospodarowania odpadów określonego uchwałami Zgromadzenia.
2. Administracja składowiskami i innymi instalacjami utylizacji i zbiórki odpadów:
a) organizacja i nadzór nad prowadzeniem eksploatacji bieżącej
b) programowanie zakresu prac i terminów ich realizacji w zakresie rozbudowy, modernizacji i rekultywacji i ich organizacja,
c) zbyt pozyskiwanych materiałów i surowców wtórnych,
d) kontrolowanie zleconych prac,
e) zlecanie lub przygotowanie dokumentacji, badań, ekspertyz,
f) prawidłowa eksploatacja sprzętu i urządzeń,
g) wykonywanie czynności formalno-prawnych związanych z funkcjonowaniem składowisk i innych obiektów.
h) weryfikacja kosztorysów i faktur oraz uruchamianie płatności za roboty zlecane przez Związek.
i) sporządzanie kalkulacji umożliwiających określenie stawek za składowanie odpadów.
j) podejmowanie czynności gospodarczych minimalizujących koszty funkcjonowania składowiska.
k) przygotowanie danych i zestawień dot. ilości składu odpadów umożliwiających fakturowanie usługobiorców.
l) fakturowanie części usług w zakresie składowania odpadów (dot. biura składowiska).
3. Ponadto do zadań Działu należy:
a) przygotowanie przetargów i sporządzanie projektów umów w zakresie zadań Działu
b) przygotowanie budżetu dla planowanych działań od strony rzeczowej.
c) w razie podjęcia przez Gminy stosownych ustaleń, prowadzenie inwestycji w dziedzinie gospodarki odpadami:
- opracowanie programu działań i dokumentacji,
- opracowanie planów i budżetów,
- przygotowanie przetargów i sporządzanie umów,
- kontrola bieżąca i koordynacja przebiegu inwestycji,
- weryfikacja kosztorysów, faktur i uruchamianie płatności.
§ 14
Do zadań Działu Ochrony Środowiska należy:
1. programowanie i koordynacja działań legislacyjnych gmin w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska,
2. programowanie i inicjowanie kampanii informacyjnych dotyczących ochrony środowiska, a w szczególności propagujących:
a) nowoczesne zasady gospodarki odpadami,
b) energooszczędne i przyjazne dla środowiska techniki grzewcze,
c) zasady oszczędnej gospodarki zasobami naturalnymi, w tym szczególnie wodą,
d) zmniejszenie obciążenia środowiska zanieczyszczeniami komunikacyjnymi.
3. Wspieranie działań edukacyjnych prowadzonych przez placówki oświatowe, gminy i inne organizacje.
4. Prowadzenie szerokiej akcji informacyjnej i edukacyjnej nakierowanej do różnych grup odbiorców w celu kształtowania postaw prośrodowiskowych, w tym prowadzenie internetowej wymiany informacji, zarządzanie związkową stroną WWW.
5. Programowanie i koordynacja działań gmin w dziedzinie ochrony lokalnych zasobów naturalnych, w tym szczególnie w zakresie produkcji i dystrybucji wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, a także ochrony zasobów wody.
6. Prowadzenie bieżącej analizy stanu środowiska i działań mających na celu jego poprawę.
7. Prowadzenie magazynu materiałów niezbędnych do pracy Działu.
8. Przygotowywanie przetargów i sporządzanie umów w zakresie zadań Działu.
9. Przygotowywanie budżetu dla planowych działań od strony rzeczowej, opracowywanie wniosków do funduszy celowych.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
Zarządzenie Przewodniczącego reguluje obieg dokumentów.
§ 16
Na podstawie uchwały Zarządu mogą być tworzone stanowiska pełnomocników Zarządu.
§ 17
Schemat organizacyjny Biura stanowi integralną część niniejszego Regulaminu.
§ 18
Zmian Regulaminu dokonuje się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.